Tervislik valik

veeb · tartu kõrgem kunstikool

juuni 2012

tervislikvalik.ee

Lühikirjeldus

Tervislikku toitumist propageeriv õppemäng.

Õppeasutus

Tartu Kõrgem Kunstikool

0 meeldimist
  • jüri 11 a

    Tegu on Tartu Kõrgema Kunstikooli Meedia- ja reklaamikunsti osakonna lõpetaja Liina Laane diplomitööga. Tervislikku toitumist propageeriv õppemäng lastele alates 5. eluaastast.

    Liina realiseeris kujunduse, animatsioonid ja helindamise.
    Minul oli võimalus projektis kaasa lüüa juhendaja ja arendaja rollis.
    Liana andis toitumisalast nõu.

    14. juuni 2012 - 11:45:31 · Otselink

  • Pigem annab arenduse poole pealt norida, Jüri. Graafiliselt on ilus :)

    14. juuni 2012 - 13:43:21 · Otselink

    3

    • mis ta nyyd nii lihtne on ajamahukas ju

    • Kas töö juurde kuullub ka teoreetilise osa vormistus või on ainult praktiline osa, mis läheb hindamisele?

    Loe kõiki

  • jüri 11 a

    Nori nori, ega ta kivisse raiutud pole. Annab parandada.

    Huvitav on su märkus muidugi, et see on lihtne asi.
    Seal on illustreeritud realismi lähedale ~50 toitu millest ~20 valmistamine on animeeritud. Lisaks karakter, helindamine... rääkimata kogu mängu protsessi ja idee väljamõtlemisest, menüüde kooskõlastamisest toitumisspetsialistiga jne. Pigem oli raskusi mahtu ettenähtud 12AP raames hoida.

    See on diplomitöö praktiline pool, mille juurde kuulub kirjalik teoreetiline osa ja uurimus.

    14. juuni 2012 - 14:01:40 · Otselink

    1

    • Okei, selge. Mulle jäi eksikombel mulje, et see ongi terve diplomitöö :)

    Loe kõiki

  • Idee võib hea olla, kuid tervislikust toidust on seal vähe juttu! Püramiid pole ammu enam selline. Siin pole vist mõtet küll sellest rääkida ;)

    14. juuni 2012 - 14:55:18 · Otselink

    1

    • Riiklikud toitumissoovitused: link

    Loe kõiki

  • Ärge kartke burksi... vananedes läheb teil kõigil neid säilitusaineid tarvis :)

    14. juuni 2012 - 16:33:07 · Otselink

  • Sven 11 a

    Äge värk ju, eriti visuaalselt teostuselt! Ma kujutan ette, et see ikka rets töö olnud. See hea PJ jutt, et mis see siis kiirelt ära teha pole.

    14. juuni 2012 - 17:15:15 · Otselink

  • Ooker 11 a

    Mahtu ju küll ja tase tiptop. Ainult püramiidi panemisel püüdsin piima köögiviljadesse surada, sest pidasin seda küüslauguks :)

    14. juuni 2012 - 17:28:50 · Otselink

    2

    • vahukoort vist mõtled? Olen seda ise ka teinud paar korda :) Vahukoort on muidugi keeruline kuidagi teistmoodi kujutada ka...

    • aa jajaa, vahukoor ta võis olla küll. piimatoodetesse igatahes läks.

    Loe kõiki

  • Carol 11 a

    Mulle meeldivad lastele tehtud mängud ja nii vahva, et selliseid asju meil luuakse! Esmamulje on väga viisakas ja korrektne, palju tööd on ära tehtud - kiidan tegijaid!

    Aga… sihtgrupp tundub sisule mittevastav, ausalt. Esmamulje on selline, et see on pigem õppevahend täiskasvanule, kes saaks siis mõnusamas vormis infot lastele edasi anda.

    4-5 aastaste vajadused, nõuded sisule, võimed ja ka tähelepanu on erinevad 6-7 aastastest ja 8-10 aastastest. See mäng on väikeste jaoks liiga keeruline, tähelepanu haaramise ja juhtimise osas puudulik (või siis eesmärki mittetoetav) ning eeldab päris palju meeldejätmist, mida selline vanusegrupp teha veel ei suuda .

    Selline sihtgrupp vajab tihedamat tegevusele ärgitamist ja meeldetuletusi. Näiteks kui uimerdama jääda ja puder keedetakse valmis ja sa ei taipa õuna ja piima valida, siis jäädki seda liftimuusikat kuulama, sest kuskilt ei anta mingit vihjet selle kohta, mida sa teha võiks või peaks. Sama siis toiduainete tekstide juures, kõik lapsed jäid ootama, mis edasi saab. Või lõunasöökide valmistamise juures eeldatakse, et hommikusöögi juhend on meeles (vali kõige tervislikum menüü), sest seda ei korrata… teate, ei ole meeles. Ausalt, kordamine ei ole siin tarkuse ema, vaid universumi kunn - hoiab laste tähelepanu, suunab, tuletab meelde ja viib edasi (ehk hoiab mängus!).

    Esimeste klasside jaoks on veebi tekstid liiga tillukesed ja laused way liiga keerulised - mitme komaga 5-7 realised lauseid ei ole ükski lasteaia või alglassi laps motiveeritud lugema. Lasteaia omade puhul veel eriti - kui tekstilise info tarbimine on kas võimatu või piiratud, siis on võimatu ka mängu mängimine.

    Toidupüramiidi idee läheb alguses täitsa kaotsi, sest seda ei tutvustata enne lohistamismängu. Toiduainete juures on geomeetrilised klotsid (üpris vähemärgatavad) ja erinevad värvid - ei ole piisavalt tugev seos lapse jaoks, et seda märgata, talletada ja siis mängus kasutada (eelnev seos jus suure tõenäosusega puudub). Muidugi sikutamine on selline mõnus ‘andestav’ mäng ja saab suvaliselt katsetades tirida-toppida. Mängu ei sega absoluutselt, aga info kinnistamist küll ja idee on ju selles, et see tervisliku toidu info jääks lapsele meelde ka.

    Ka laste seosed on teised, sest kogemused on erinevad - kuidas saab karastusjook vähemtervislik olla, sest ajab krooksuma - Limpa ju laulab, et on kõhule hea! Noh, pisiasjad, aga mõjutavad seda tervikkogemust. Muide, kui pisematele naljakaid sõnu kasutada (krooks, puuks jms), siis tuleb arvestada, et peale seda sõna järgnevat teksti nad ei kuule/pane tähele/ignovad. Kõhuvalu jutt läheb kaotsi ja limonaad saab hoopis läbi krooksu ja sellele järgneva naeruhoo positiivse meki juurde.

    Ja mängu proovinud lapsed küsivad, miks tüdruk luristab :D

    15. juuni 2012 - 09:33:08 · Otselink

    1

    • Siit saaks uue õppemängu teha "Miks asjad on nii nagu nad on" - ehk siis seletaks lahti, miks lapsed luristavad, miks lennuk lendab jne :)

    Loe kõiki

  • jüri 11 a

    Carol, suured tänud asjaliku kommentaari eest. Olen praktiliselt kõiki neid väljatoodud küsimusi ka ise mõelnud ja olen üldiselt kõigega nõus.

    Olen enda jaoks nende küsimuste teravust proovinud leevendada mõeldes asju järgnevalt:

    Laias laastus on mõttekäik olnud selline, et noortematel lastel oleks lihtalt põnev toite valmistada ja vanemad lapsed saaks juurde lisainfot miks ja millised toidud on tervislikumad ja millised mitte.

    Eeldatavasti 3-5 aastane laps ei ole arvutis üksinda. Kuna ta ei pruugi osata lugeda, siis ei saa ta aru menüüst, ega tea mis toite valida. Seega on tema jaoks üksi mängimine võimatu. Kui vanem aitab last mängus, öeldes talle toite mida ta peab valima, on mäng päris edukalt mängitav. Minumeelest ongi kõige olulisem just see, et laps saab toimetada talle juba elust tuttavate toitudega. Jätta valmistatud toidud meelde ja loodetavasti eelistada neid edaspidi. Väga põhjalikult seletada, et miks üks toit on vähemtervislik ja teine mitte pole sellises vanuses võimalik.

    Olen oma 3 aastase pojaga seda mängu nüüd päris palju mänginud. Talle väga meeldib toidu valmistamise protsess. Ütlen talle ette, et mis me täna süüa teeme ja mis komponente peab külmkapist valima. Peale mitut korda mängimist on tal enamus menüüsid juba meeles. Ütlen, et: "Hakkame kala valmistama!" ja ta juba teab mida on vaja külmkapist valida. Püramiid ja lohistamise ülesanne on samuti põnev. Seda ta lahendab loomulikult lihtsalt katse-eksitus meetodil. Lisaks meeldivad tähekesed ja Piia animatsioonid. Info kuva on tema jaoks igav ja ta sealt klikib lihtsalt edasi.

    Nõus, et info tekstid on keerulised ja need peaks lihtsamaks kirjutama, et vähemalt lugev koolilaps oleks võimeline nendest aru saama ja seoseid looma.
    Oleme teadlikud ka püramiidi idee vähesest selgitamisest. Püramiidi lähemaks tutvustamiseks oli plaanis eraldi Piia animatsioon kus ta selle olemuse lahti seletaks, aga see jäi suure mahu tõttu tegemata. Hetkel leiab püramiidi kohta infot ABI-st, aga see ei ole piisav.

    Aga mis oleks lahendused?
    Kui toidu valmistamise juurde teha häälkäsklused, kas see oleks piisav, et mängu suudaks mängida ka lapsed kes veel ei loe?
    Üks variant olekski keskenduda ainult umbes 3-7 aastastele kus fookuses ongi ainult toidu valmistamisega seonduv. Püüda valikute tervislikkust seletada kuidagi lihtsamalt.

    Pakkuge ideid ja kirjeldage oma laste mängukogemusi :)

    15. juuni 2012 - 11:23:36 · Otselink

  • Carol 11 a

    Mul on tunne, et kitsamalt lähenemine olekski lahendus. Noh, võimalusel :) Äärmiselt lahe oleks, kui seda mängu ja algset ideed saaks edasi arendada ja erinevas vanuses lastele eakohaselt läheneda. Laste mängude puhul teeb kahjuks "6 kärbest ühe hoobiga" lähenemine supi lahjaks ja vähendab mängu väärtust. Häälkäsklused oleks ju pisematele väga hea, aga vanemaid lapsi hakkaks segama. Ja kitsam fookus ei ole kehvem, vaid täpsem ja oma sisulist eesmärki paremini täitev:)

    Vanematele lastele (ja õpetajale) oleks see ju praeguseski vormis mõnus tööriist (eriti, kui tekstid pisut üle kirjutada). Ja seda annaks ka vastavalt võimalusetele ajas edasi arendada ja sellest üks mõnusalt mänguline õppevahend teha (loe-mängi-täida ülesandeid).

    Pisemate jaoks on see toiduteema must-valgem, 'õun vs shokolaad'. Et valida kahest see parem. Sellised tugevad/selged kontrastid on nende puhul võtmesõnaks. Väiksemate huvi hoidmiseks on ka rohkem füüsilist tegevust vaja, et nad mängus püsiks ja selgem in-your-face elementide affordability: mida ja millal ma ikkagi klõpsata saan.

    Olen täitsa nõus, et pisematele pikemalt seletada on võimatu, aga neile võibki vähese valiku juures öelda, et üks on hea ja teine paneb kõhu valutama. Ja vastavalt vanusele lisandub detaile. Nagu vastuses küsimusele "kust tulevad lapsed" :)

    15. juuni 2012 - 12:17:18 · Otselink

  • kunagi Tarvo tiivits Tegi Mängukoopale ühe kampaania käigus päris mitu põnevat lastele suunatud mängu ja need olid ka nö toitumiskampaaniasse. Erinevatele vanusegruppidele.

    See mägn mis teie tegite on hästi tehtud ja palju on vaeva nähtud, aga liiga pikad "actionini" jõudmise vahemaad. See meeldetuletuste asi on ka point mida alati peaks arvestama. Muidu supercool.

    http://www.toitumine.ee/muinasjutukad/mang-1.html - see on mudilastele , kaks noolt ja erista

    http://www.toitumine.ee/muinasjutukad/mang-2.html
    http://www.toitumine.ee/muinasjutukad/mang-3.html
    http://www.toitumine.ee/muinasjutukad/mang-4.html

    15. juuni 2012 - 15:24:24 · Otselink

  • kaups 11 a

    See tore projekt sai täna Veebiklubi kohtumisel positiivset tagasisidet, nii mõnelegi sotsiaalprojektile annab eeskuju :)

    06. september 2012 - 23:06:38 · Otselink

  • Liina 11 a

    Rõõm kuulda :)

    07. september 2012 - 14:00:37 · Otselink